Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij SAVE Jeugdbescherming?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Wel cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Positieve psychologie, deel 4: Betekenis

Blog 22 november 2020 Reading Time: 5 minutenleestijd

Door: Rick Geldman


Als gedragswetenschapper beoordeelde ik jarenlang zorgmeldingen met doorgaans zware en heftige incidenten. Toen ik ook nog een ingrijpende noodzakelijk operatie moest ondergaan, kon ik wel wat positiefs gebruiken. In de Positieve psychologie vond ik dat. Ik leerde hoe het algehele welbevinden kan worden vergroot en hoe het specifiek kan worden toegepast bij werkstress. Positieve psychologie staat niet voor altijd vrolijk en blij zijn, wat sommigen denken. Het kan juist ook helpen als complexe en nare problemen, waar wij vrijwel dagelijks mee worden geconfronteerd, je in mineur hebben gebracht.

In een serie blogs beschrijf ik hoe jij de Positieve Psychologie kunt toepassen zodat je sterker zult staan in je werk en privé. Deze keer deel 4: Betekenis


Betekenis

Ik plof, op anderhalve meter afstand van een vriend, voldaan neer. Toen kon dat nog, qua weer, en toen mocht dat nog, qua lockdown. “Tjonge, het was me weer het dagje wel: ouders blij dat hun kind weer naar huis komt, een ander kind blij omdat die juist langer in het pleeggezin mag blijven en een moeder blij omdat haar gewelddadige zoon uit huis is gegaan.” Vriend Timo verzucht: “Tja, jij bent voldaan aan het einde van zo’n dag, maar dat heb ik maar zelden.” Als afgestudeerd psycholoog beschouwt hij zijn huidige werk bij een bank niet bepaald als zijn roeping. Het geeft hem geen voldoening: hij geeft er weinig betekenis aan en de betekenis is voor anderen niet direct merkbaar.

Die betekenis komt in ons werk bijna als vanzelfsprekend, maar dat voelen we misschien niet altijd zo als het gaat om hoe om te gaan met werkstress. Dan hebben plezierige momenten, flow en contact met andere mensen, zoals beschreven in mijn eerdere blogs, sneller en directer positief effect op het werkplezier. Maar het is die betekenis die ons aan het eind van de dag meestal wel gaande houdt. Al kunnen we lang niet voor iedere jeugdige het meest gewenste resultaat bereiken, die waarbij dat wel lukt, houden ons op de been. Die betekenis kan meestal worden herleid naar waarom je ooit begon met dit werk. Iedereen zal zijn of haar eigen motivatie hebben, maar als je snel rijk wilde worden, was je nooit in je huidige baan  terecht gekomen. Sterker nog, dan was je nooit met kinderen gaan werken. Al sinds jaar en dag is de slechtst betaalde specialist in een ziekenhuis de kinderarts.

(tekst loopt door onder de foto)

En zo wisten glazenwassers van de emotioneel lastigste klus in het jaar, de ramen van een kinderziekenhuis doen, te keren tot één van de meest betekenisvolle in hun werk; voor hen zelf en voor de kinderen!

In de Positieve psychologie is betekenis ook een pijler die ons werk plezierig kan houden en die we in ons leven nodig hebben om ons in voldoende mate wel te bevinden. Betekenis halen we natuurlijk niet alleen uit werk. Als ouder heb je betekenis in je leven dankzij je kinderen, al kan je die misschien ook wel eens achter het behang plakken. Ouders, kinderen, familie, vrienden kunnen allen betekenis voor je hebben. Als je werk onvoldoende betekenis geeft, vind je die betekenis soms in vrijwilligerswerk of andere bezigheden. Het gevoel te hebben ‘er toe te doen’ is een basaal gevoel dat ieder mens in meer of mindere mate nodig heeft en dat je goed doet. Maar omdat het contact met andere mensen is beperkt door de corona maatregelen, staat ook betekenis ernstig onder druk. Samenkomen met familie en vrienden tijdens de feestdagen mag niet of in beperkte mate. Hierdoor kan er een naar en leeg gevoel bij veel mensen ontstaan. Wat helpt is om plannen te maken voor het moment wanneer dat weer wel kan. Bijvoorbeeld door met elkaar af te spreken het einde van de maatregelen samen groots te vieren.

De meeste voldoening krijg je als je werk of andere bezigheden betekenis heeft voor zowel jezelf als voor anderen. Een ongeplande activiteit kan daarbij versterkend werken. Toen twee collega’s binnenstapten in een huis vol chaos en viezigheid en de gezinsleden het allemaal best vonden, ontdekten ze dat de kinderen door bedplassen op natte matrassen sliepen. Ze hadden de ouders kunnen aansporen hier verandering in aan te brengen, maar bij sommige ouders weet je bij voorbaat al dat daar niet hun prioriteit zal liggen, alleen al omdat ze er financieel niet zo ruim bijzitten. Dus besloten ze zelf matrassen aan te schaffen en bij het gezin te brengen. Iedereen blij. Door een niet geplande keuken renovatie was een moeder bijna zwaar overspannen en dreigde dit voor de kinderen uit te lopen op een uithuisplaatsing. Een collega besloot haar te helpen door een middagje te komen klussen.

Keerzijde
Het kan gebeuren dat je het gevoel van betekenis in je werk of leven kwijtraakt, bijvoorbeeld door ingrijpende levensgebeurtenissen als verlies van werk of het overlijden van een dierbare. Ook het nieuwe normaal maakt het er heden ten dage natuurlijk niet makkelijker op om werkplezier te ervaren en vast te behouden: we hebben minder contact met collega’s, met cliënten. Het waarom van wat we doen is daardoor minder tastbaar en door de afstand is het ook moeilijker om je voldaan te durven voelen: blijdschap van een ander doet face-to-face toch echt meer met je dan aan de telefoon of middels videobellen.  We hebben minder contact met de mensen die er toe doen en reflecteren daardoor anders en minder op ons gevoel van betekenis.

Als je het gevoel hebt dat niks er toe doet, dan kan het helpen, in het algemeen en zeker ook onder de huidige omstandigheden, om (weer) meer aandacht te geven aan die andere zaken die betekenisvol voor je zijn. Bedenk wat voor jou betekenisvol is en maak daar ruimte voor in je agenda, in je werk en in je leven. Het zal je voldoening geven waardoor werk- en levensvreugde weer groter worden. Voor al die andere bezigheden is dan vroeg of later nog voldoende tijd.

Zoals mooi geïllustreerd in dit filmpje:

Noot:
Vind je te weinig betekenis in je werk of heb je moeite om dat (nog) te vinden? Zoek dan iemand op, een collega of persoon die dicht bij je staat en heb het er met elkaar over.

Eerder verschenen in deze reeks:

Nieuwsbrief aanmelding

Blijf op de hoogte van al ons laatste nieuws! Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Toestemming(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.