Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij SAVE Jeugdbescherming?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Wel cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Verbeteren jeugdbescherming

Utrechtse proeftuin voortvarend van start

Nieuws 17 maart 2022 Reading Time: < 1 minuutleestijd

In oktober 2021 is de proeftuin van start gegaan in Overvecht de Gagel. De proeftuin is een vervolg op de succesvolle pilot Ketenversnelling. Inmiddels heeft de proeftuin een naam gekregen: Expertiseteam Veiligheid Utrecht (EVU). Maar wat is het EVU? Wat is er nieuw?

Wat is het Expertiseteam Veiligheid Utrecht (EVU)?
Het EVU is één van de zes proeftuinen die in het kader van het landelijke toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming werken aan de vernieuwingen in de jeugdzorg.

Het EVU is een samenwerkingsverband tussen de buurtteams Jeugd & Gezin van Lokalis en Veilig Thuis Utrecht, SAVE Jeugdbescherming, William Schrikker Jeugdbescherming & Jeugdreclassering en de Raad voor de Kinderbescherming.

Het buurtteam kan het EVU inschakelen op het moment dat er zorgen zijn rondom de veiligheid in een gezin. Ook meldingen die door Veilig Thuis in onderzoek worden genomen komen binnen het EVU terecht. Het EVU sluit waar nodig aan en bespreekt samen met het gezin en het buurtteam wat de zorgen zijn. Gezamenlijk maakt men een plan om de veiligheid te herstellen.

Wat is er nieuw?
Als EVU laten we bestaande routes los en kijken we naar wat het gezin nodig heeft. Om voor de gezinnen direct de benodigde expertise beschikbaar te hebben, zetten we waar mogelijk combinaties van medewerkers van de betrokken organisaties in. Zo hoeft een gezin niet meer overgedragen te worden van organisatie naar organisatie en van medewerker naar medewerker. Voordeel hiervan is bovendien dat de cliënt vaste gezichten ziet en niet iedere keer opnieuw zijn of haar verhaal hoeft te doen.

Eerste evaluatie
Kort na de start is al een eerste evaluatie gehouden. Daaruit zijn o.a. de volgende bevindingen naar voren gekomen:

  • Het EVU is directer en intensiever betrokken bij gezinnen.
  • Het EVU kan meer tijd nemen om te kijken wat er nodig is. Het niet denken in bestaande routes, processen en tijdslimieten is hier helpend bij.
  • De samenwerking met het buurtteam is veel intensiever en er zijn kortere lijnen.

Als EVU zijn wij enthousiast over de samenwerking. Wel zijn er nog een aantal vraagstukken, bijvoorbeeld: wat doen we anders? Is anders altijd beter? Wie heeft precies welke rol en verantwoordelijkheid? Hoe verhoudt zich dit tot de rechtsbescherming van de cliënt? Ook is het nog de vraag hoe we de cliëntenparticipatie kunnen organiseren en hoe we ervaringsdeskundigen betrekken om te zorgen dat de ontwikkelingen goed op de cliënt afgestemd zijn en blijven.

Vanaf medio februari 2022 is het werkgebied van het EVU uitgebreid. Naast in Overvecht De Gagel gaat het EVU ook samenwerken met het buurtteam van Vechtzoom en op termijn met het buurtteam van Spoorzoom.

Nieuwsbrief aanmelding

Blijf op de hoogte van al ons laatste nieuws! Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.