Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij SAVE Jeugdbescherming?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Wel cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Verwijsindex

SAVE Jeugdbescherming registreert haar cliënten in de Verwijsindex.

Wat is de Verwijsindex?

De Verwijsindex is een hulpmiddel om de verschillende hulpverleners en andere professionals die jou begeleiden snel met elkaar in contact te brengen. Zo kunnen zij beter samenwerken.

Juiste Verwijsindex vinden

Via deze link Regio’s – MULTIsignaal kun je opzoeken in welke verwijsindex een kind is geregistreerd. Elke pagina verwijst door naar een regionale pagina met meer (contact)informatie.

Registratie

SAVE Jeugdbescherming registreert naam, geboortedatum, adres en burgerservicenummer (BSN) van cliënten woonachtig in de provincie Utrecht in de Verwijsindex. Ook registreren wij de naam en het mailadres van de medewerker(s) met wie jij te maken hebt en de datum van de registratie. In de Verwijsindex staat nooit wat er aan de hand is.

Je merkt pas iets als je met een tweede hulpverlener in aanraking komt. De betrokken hulpverleners zien dan een ‘match’ in het systeem en nemen contact met de ouders of jeugdige op. De hulpverlener zal vertellen dat hij contact gaat opnemen met de andere hulpverlener(s). En dat ze relevante informatie met elkaar zullen delen. Hierbij zullen ze rekening houden met de privacyregels die voor hen gelden. De hulpverleners delen zo nodig informatie en bespreken wat de best passende hulp is en hoe ze gaan samenwerken. Zo zorgt de Verwijsindex voor overzicht, samenwerking en goede afspraken tussen de verschillende hulpverleners. En dat betekent: betere hulp.

Gang van zaken

  • Wij stellen de ouders zo spoedig mogelijk op de hoogte van de registratie. Wij doen dit mondeling tijdens het eerste gesprek. Vaak vindt de registratie voorafgaand aan die afspraak plaats. Wij informeren de ouders daar dan schriftelijk over voorafgaand aan de afspraak.
  • Wij informeren ook de jeugdige, als deze 12 jaar of ouder is. Is de jeugdige 16 jaar of ouder, dan informeren wij alleen de jeugdige.
  • Na twee jaar wordt de registratie op ‘niet-actief’ gezet en na vijf jaar worden de niet-actieve registraties uit het systeem verwijderd.

Jouw rechten

Jij hebt als geregistreerde cliënt bepaalde rechten, zoals recht op inzage en een kopie van de gegevens, recht op correctie van de gegevens wanneer deze onjuist of onvolledig zijn en het recht op verzet. Je kunt bij jouw gemeente opvragen hoe je van jouw rechten gebruik kunt maken.

Verwijsindex voor volwassenen

Lees meer over Verwijsindex voor volwassenen
Lees meer over Verwijsindex voor volwassenen

Verwijsindex voor jongeren

Lees meer over Verwijsindex voor jongeren
Lees meer over Verwijsindex voor jongeren

Folder ESAR voor ouders

Lees meer over Folder ESAR voor ouders
Lees meer over Folder ESAR voor ouders

Nieuwsbrief aanmelding

Blijf op de hoogte van al ons laatste nieuws! Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.