Is er gevaar?
Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.
Spoed of crisis contact
Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.
Bel met Veilig Thuis 0800-2000
Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.
Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:
In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.
Ouders kunnen soms, om verschillende redenen, niet langer het gezag over hun kind voeren. Het kind krijgt dan een voogd toegewezen. Wat is een voogd en wat doet een voogd?
Elk kind heeft een volwassene nodig die beslissingen kan nemen en verantwoordelijk is voor zijn of haar verzorging en opvoeding. Iemand die ervoor zorgt dat het kind een thuis heeft, naar school gaat en de medische zorg krijgt die hij/zij nodig heeft. Kortom: iemand met gezag.
In de meeste gevallen zijn de ouders van het kind in staat om in deze behoeften te voorzien. Zij hebben de voogdij over hun kind. Maar soms kunnen de ouders om wat voor reden dan ook het gezag niet langer dragen. In dat geval wordt iemand anders dan de ouder aangesteld om het gezag over het kind te hebben. Die persoon noemen we een voogd. Vaak is het de kinderrechter die een voogd aanstelt.
Een voogd kan iemand zijn die nauw bij het kind betrokken is. Bijvoorbeeld een oom, tante of grootmoeder. Maar het kan ook iemand van een instelling zijn, zoals SAVE Jeugdbescherming. Een medewerker SAVE is dan de voogd van het kind.
De medewerker SAVE begint met het maken van een plan. Hierin staat wat het kind nu en in de toekomst nodig heeft om veilig op te groeien. Bijvoorbeeld hoe een stabiele woonplek wordt geregeld. Of welke hulp het kind nodig heeft om zich verder te ontwikkelen.
De medewerker wil een goed beeld krijgen van de situatie van het kind. Daarom praat de medewerker met het kind zelf, de ouders of verzorgers, en de mensen die belangrijk zijn voor het kind. Bijvoorbeeld familie, betrokken hulpverleners en leraren.
Ook leest de medewerker de rapportage van de Raad voor de Kinderbescherming (afgekort: RvdK). Hierin staan bijvoorbeeld de zorgen die er zijn over de situatie in het gezin. Met deze informatie maakt de medewerker een eerste analyse. Dit noemen wij de HAVIK*. De HAVIK helpt de medewerker om te kijken naar vragen zoals:
De medewerker neemt deze informatie mee in het plan.
* Meer weten over de HAVIK? Bekijk de veelgestelde vraag onderaan deze pagina: “Wat zijn de HAVIK en de ARIJ?”
De medewerker kijkt ook naar wat in de toekomst belangrijk is voor de veiligheid van het kind. Dit doet hij of zij door middel van een aparte analyse. Dit noemen wij de ARIJ*. De ARIJ helpt de medewerker om te kijken naar vragen zoals:
Met deze informatie kan de medewerker bepalen welke hulpverlening moet worden ingezet om risicofactoren in de toekomst te verminderen. Ook deze informatie neemt de medewerker mee in het plan.
* Meer weten over de ARIJ? Bekijk de veelgestelde vraag onderaan deze pagina: “Wat zijn de HAVIK en de ARIJ?”
Afspraken in het plan
Bij de opvoeding en verzorging van het kind zijn meer mensen betrokken. De medewerker SAVE maakt met iedereen afspraken over wat er moet gebeuren. Deze afspraken staan ook in het plan. Zo zorgt de medewerker dat het kind veilig opgroeit. En dat het kind zich kan ontwikkelen zoals dat bij de leeftijd van het kind past. De medewerker kijkt ook of familie, vrienden of andere bekenden kunnen helpen bij de opvoeding en verzorging van het kind. Daarnaast kijkt de medewerker hoe de ouders betrokken blijven en hoe zij het contact met hun kind kunnen vormgeven. Als het kind oud genoeg is, vraagt de medewerker ook aan het kind wat hij of zij belangrijk vindt. De medewerker neemt deze wensen mee in het plan.
Aan de slag met het plan
Alle betrokken partijen gaan vervolgens met het plan aan de slag. De medewerker SAVE behoudt ten alle tijde het recht om beslissingen te nemen. Hij of zij beslist naar welke school het kind gaat. Zelfs voor het openen van bijvoorbeeld een bankrekening is de handtekening van de medewerker SAVE nodig. Uiteraard worden deze beslissingen genomen in overleg met het kind en iedereen die bij zijn/haar opvoeding en verzorging betrokken is. Als er een belangrijke beslissing genomen moet worden, overlegt de medewerker SAVE altijd met zijn of haar team, leidinggevende en een gedragsdeskundige van SAVE Jeugdbescherming.
Bij voorkeur is iemand die nauw betrokken is bij het kind de voogd. Daarom bekijkt de medewerker SAVE, samen met alle betrokkenen, regelmatig wie in de toekomst het beste als voogd kan worden aangewezen. Als er niemand uit het netwerk van het kind geschikt is, blijft de medewerker SAVE de voogd.
Een voogdij wordt door de rechter altijd uitgesproken voor onbepaalde tijd. Een voogdij eindigt in principe als het kind 18 jaar wordt. De voogdij kan ook eerder eindigen, omdat één of beide ouders het gezag terugkrijgen.
De HAVIK en de ARIJ vervangen geen gesprekken. De jeugdbeschermer, jeugdreclasseerder of voogd praat altijd met het kind, de jongere en het gezin om samen te bespreken wat er nodig is.
Blijf op de hoogte van al ons laatste nieuws! Meld je aan voor onze nieuwsbrief.