Spoed of crisis contact

Is er gevaar?

Is er een levensbedreigend gevaar? Bel dan onmiddellijk 112.

Bel 112

Geen client bij SAVE Jeugdbescherming?

Dreigt een situatie thuis of elders uit de hand te lopen en ben je geen cliënt van SAVE Jeugdbescherming? Bel dan Veilig Thuis.

Bel met Veilig Thuis 0800-2000

Wel cliënt bij SAVE Jeugdbescherming?

Ben je cliënt bij SAVE Jeugdbescherming, dan bel je tijdens kantooruren (tussen 08.30 en 17.00 uur) met de medewerker SAVE die jou is toegewezen.

Buiten kantooruren bel je met het onderstaande nummer:

In de provincie Flevoland: bel 088 – 996 3000.
In de provincie Utrecht: bel 0800- 2000.

Maatregel

Voogdij

Reading Time: < 1 minuutleestijd

Ouders kunnen soms, om verschillende redenen, niet langer het gezag over hun kind voeren. Het kind krijgt dan een voogd toegewezen. Wat is een voogd en wat doet een voogd?

Elk kind heeft een volwassene nodig die beslissingen kan nemen en verantwoordelijk is voor zijn of haar verzorging en opvoeding. Iemand die ervoor zorgt dat het kind een thuis heeft, naar school gaat en de medische zorg krijgt die hij/zij nodig heeft. Kortom: iemand met gezag.

In de meeste gevallen zijn de ouders van het kind in staat om in deze behoeften te voorzien. Zij hebben de voogdij over hun kind. Maar soms kunnen de ouders om wat voor reden dan ook het gezag niet langer dragen. In dat geval wordt iemand anders dan de ouder aangesteld om het gezag over het kind te hebben. Die persoon noemen we een voogd. Vaak is het de kinderrechter die een voogd aanstelt.

Medewerker SAVE als voogd

Een voogd kan iemand zijn die nauw bij het kind betrokken is. Bijvoorbeeld een oom, tante of grootmoeder. Maar het kan ook iemand van een instelling zijn, zoals SAVE Jeugdbescherming. Een medewerker SAVE is dan de voogd van het kind.

Het plan

De medewerker SAVE begint met het maken van een plan. Hierin staat wat het kind nu en in de toekomst nodig heeft om veilig op te groeien. Bijvoorbeeld hoe een stabiele woonplek wordt geregeld. Of welke hulp het kind nodig heeft om zich verder te ontwikkelen.

De medewerker wil een goed beeld krijgen van de situatie van het kind. Daarom praat de medewerker met het kind zelf, de ouders of verzorgers, en de mensen die belangrijk zijn voor het kind. Bijvoorbeeld familie, betrokken hulpverleners en leraren.

Ook leest de medewerker de rapportage van de Raad voor de Kinderbescherming (afgekort: RvdK). Hierin staan bijvoorbeeld de zorgen die er zijn over de situatie in het gezin. Met deze informatie maakt de medewerker een eerste analyse. Dit noemen wij de HAVIK*. De HAVIK helpt de medewerker om te kijken naar vragen zoals:

  • Zijn er problemen bij de ouders, bijvoorbeeld stress, schulden of psychische klachten?
  • Zijn er zorgen over het kind zelf, bijvoorbeeld gedragsproblemen, schoolverzuim of criminaliteit?

De medewerker neemt deze informatie mee in het plan.

* Meer weten over de HAVIK? Bekijk de veelgestelde vraag onderaan deze pagina: “Wat zijn de HAVIK en de ARIJ?”

De medewerker kijkt ook naar wat in de toekomst belangrijk is voor de veiligheid van het kind. Dit doet hij of zij door middel van een aparte analyse. Dit noemen wij de ARIJ*. De ARIJ helpt de medewerker om te kijken naar vragen zoals:

  • Welke problemen kan het gezin aanpakken?
  • Welke risico’s blijven, ondanks hulp, bestaan?

Met deze informatie kan de medewerker bepalen welke hulpverlening moet worden ingezet om risicofactoren in de toekomst te verminderen. Ook deze informatie neemt de medewerker mee in het plan.

* Meer weten over de ARIJ? Bekijk de veelgestelde vraag onderaan deze pagina: “Wat zijn de HAVIK en de ARIJ?”

Afspraken in het plan
Bij de opvoeding en verzorging van het kind zijn meer mensen betrokken. De medewerker SAVE maakt met iedereen afspraken over wat er moet gebeuren. Deze afspraken staan ook in het plan. Zo zorgt de medewerker dat het kind veilig opgroeit. En dat het kind zich kan ontwikkelen zoals dat bij de leeftijd van het kind past. De medewerker kijkt ook of familie, vrienden of andere bekenden kunnen helpen bij de opvoeding en verzorging van het kind. Daarnaast kijkt de medewerker hoe de ouders betrokken blijven en hoe zij het contact met hun kind kunnen vormgeven. Als het kind oud genoeg is, vraagt de medewerker ook aan het kind wat hij of zij belangrijk vindt. De medewerker neemt deze wensen mee in het plan.

Aan de slag met het plan
Alle betrokken partijen gaan vervolgens met het plan aan de slag. De medewerker SAVE behoudt ten alle tijde het recht om beslissingen te nemen. Hij of zij beslist naar welke school het kind gaat. Zelfs voor het openen van bijvoorbeeld een bankrekening is de handtekening van de medewerker SAVE nodig. Uiteraard worden deze beslissingen genomen in overleg met het kind en iedereen die bij zijn/haar opvoeding en verzorging betrokken is. Als er een belangrijke beslissing genomen moet worden, overlegt de medewerker SAVE altijd met zijn of haar team, leidinggevende en een gedragsdeskundige van SAVE Jeugdbescherming.

Bij voorkeur is iemand die nauw betrokken is bij het kind de voogd. Daarom bekijkt de medewerker SAVE, samen met alle betrokkenen, regelmatig wie in de toekomst het beste als voogd kan worden aangewezen. Als er niemand uit het netwerk van het kind geschikt is, blijft de medewerker SAVE de voogd.

Duur voogdij

Een voogdij wordt door de rechter altijd uitgesproken voor onbepaalde tijd. Een voogdij eindigt in principe als het kind 18 jaar wordt. De voogdij kan ook eerder eindigen, omdat één of beide ouders het gezag terugkrijgen.

Veelgestelde vragen

    This is an anchorlink
  • Wat zijn de HAVIK en de ARIJ?
    De HAVIK en de ARIJ zijn hulpmiddelen die jeugdbeschermers, jeugdreclasseerders en voogden bij SAVE Jeugdbescherming gebruiken. Ook wel veiligheid- en risicotaxatie-instrument genoemd. Ze helpen om een beeld te krijgen van de situatie van kinderen en jongeren, en om tot afspraken te komen zodat zij veilig kunnen opgroeien. Voor zowel nu als in de toekomst.  

    • De HAVIK staat voor Handelingsgerichte Actuele Veiligheid Inschatting Inzake het Kind. Dit hulpmiddel helpt te kijken hoe veilig de situatie van een kind in het hier en nu is. Dat wordt ook wel de Actuele veiligheid genoemd. De jeugdbeschermer, jeugdreclasseerder of voogd kijkt bijvoorbeeld naar:
        • Is er sprake van geweld in het gezin? Bijvoorbeeld fysiek geweld of schreeuwen.
        • Zijn er problemen bij de ouders? Denk aan stress, schulden of psychische klachten.
        • Zijn er zorgen over het kind? Bijvoorbeeld gedragsproblemen, spijbelen of criminaliteit.
        • De jeugdbeschermer, jeugdreclasseerder of voogd bespreekt de uitkomsten van de HAVIK met het gezin. Samen maken ze afspraken om de situatie te verbeteren.
     
    • De ARIJ staat voor Actuarieel Risicotaxatie Instrument voor Jeugdbescherming. Dit hulpmiddel kijkt verder vooruit en brengt risico’s op de lange termijn in kaart. Dat wordt ook wel de Stabiele Veiligheid genoemd. De ARIJ helpt om te zien:
      • Welke problemen kunnen worden aangepakt?
      • Welke risico’s blijven, ondanks hulp, bestaan?
      • Met deze informatie maken jeugdbeschermers, jeugdreclasseerders, voogden en gezinnen een plan dat ook gericht is op een veilige toekomst. Dit noemen we ook wel risicogestuurde zorg.

    Wanneer worden de HAVIK en de ARIJ gebruikt? De HAVIK en de ARIJ worden niet één keer gebruikt, maar steeds opnieuw. Bijvoorbeeld:
    • Als er iets verandert in het gezin.
    • Als er een belangrijke beslissing moet worden genomen. Zo blijft de veiligheid van het kind of de jongere altijd centraal staan

    Belangrijk om te weten

    De HAVIK en de ARIJ vervangen geen gesprekken. De jeugdbeschermer, jeugdreclasseerder of voogd praat altijd met het kind, de jongere en het gezin om samen te bespreken wat er nodig is.

  • This is an anchorlink
  • Hoe lang duurt een jeugdbeschermingsmaatregel?
    Een ondertoezichtstelling wordt uitgesproken voor maximaal een jaar en kan door de rechter steeds met maximaal een jaar verlengd worden mits daar gegronde redenen voor zijn. Een ondertoezichtstelling eindigt altijd als het kind 18 jaar wordt. Een gezagsbeëindiging  wordt door de rechter uitgesproken voor onbepaalde tijd en eindigt in ieder geval altijd als het kind 18 jaar wordt. Een ouder/opvoeder kan altijd eerder om herstel in het gezag vragen, bij toewijzing eindigt het dan eerder.
  • This is an anchorlink
  • Hoe werkt een jeugdbeschermingsmaatregel?
    Zijn er zorgen in een gezin over het veilig opgroeien van een jeugdige? Dan wordt eerst geprobeerd om samen met het gezin te werken aan een oplossing voor de problemen. Als het mogelijk is, wordt ook het sociale netwerk hierbij betrokken. Heeft de vrijwillige hulp geen effect? Of accepteert het gezin of de jeugdige niet de hulp die nodig is? Dan grijpt de overheid in. Er zijn verschillende instanties die de Raad voor de Kinderbescherming (de raad) kunnen inschakelen:
      • De gemeente
      • Een jeugdhulpaanbieder
      • Een gecertificeerde instelling
      • Veilig Thuis, het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling
    De raad onderzoekt of de ontwikkeling van een kind ernstig in gevaar is. Is dit het geval, dan kan de raad een verzoek om een kinderbeschermingsmaatregel uit te spreken, indienen bij de kinderrechter. De kinderrechter beslist of een kinderbeschermingsmaatregel nodig is. Als er niemand is die het ouderlijk gezag kan uitoefenen, bijvoorbeeld door overlijden van de ouders van een kind, dan wordt er door de kinderrechter een voogd benoemd. Een gecertificeerde instelling zoals Samen Veilig Midden-Nederland kan ook als voogd worden benoemd. Meer over:
  • This is an anchorlink
  • Wat is jeugdreclassering?
    Een jongere die met de politie in aanraking is geweest en een proces-verbaal heeft gekregen, of veroordeeld is voor een strafbaar feit kan een jeugdreclasseringsmaatregel opgelegd krijgen. Jeugdreclassering is een vorm van jeugdbescherming waarbij de jongere en ouders hulp en begeleiding krijgen. Het doel van jeugdreclassering is om in samenwerking met ouder(s) of netwerk, het gedrag van de jongere te veranderen en recidive te voorkomen. Jeugdreclassering wordt uitgevoerd door één van de 15 gecertificeerde instellingen in Nederland. Meer over: Jeugdreclassering: maatregelen en begeleiding
  • This is an anchorlink
  • Wat is jeugdbescherming?
    Bij ernstige problemen in een gezin kan de kinderrechter een kinderbeschermingsmaatregel opleggen. De volgende kinderbeschermingsmaatregelen zijn mogelijk:
  • This is an anchorlink
  • Wat is preventieve jeugdbescherming?
    Soms dreigt een onveilige situatie voor een jeugdige (0-18 jaar) maar kan in samenwerking met (lokale) professionals, ouders en het netwerk een gedwongen kinderbeschermingsmaatregel nog voorkomen worden. Soms is een consult aan het lokale team voldoende of sluit de medewerker SAVE aan bij enkele gesprekken bij het gezin thuis. De medewerker SAVE kan ook enkele maanden aanschuiven en samenwerken met de ouders, het kind, het netwerk rondom het gezin én met de lokale hulpverleners die al bij het gezin betrokken zijn. Hij of zij maakt daarbij samen met de betrokkenen een grondige analyse van wat er goed gaat en waar de zorgen liggen. Deze analyse noemen we een SAVE-onderzoek. Indien er sprake is van een onveilige situatie, dan wordt er samen met het gezin besproken wat er nodig is om de situatie veilig genoeg te maken. Het gezin wordt uitgenodigd en gemotiveerd om het plan daarvoor zelf te maken en te realiseren. Zij kunnen zich daarbij laten bijstaan door hun familie, netwerk en de betrokken professionals. De medewerker SAVE kan gedurende een aantal maanden betrokken blijven om ondersteuning te bieden in de uitvoering van het plan dat is gemaakt. Dit is de SAVE-begeleiding. Leidt dit alles onvoldoende tot verbetering? Dan kan de medewerker SAVE met het lokale team een Jeugdbeschermingstafel organiseren. Samen met het gezin en een medewerker van de Raad voor de Kinderbescherming wordt dan nogmaals gekeken hoe gedwongen hulpverlening kan worden voorkomen en wordt het plan daarop aangepast. Als het nodig blijkt, voert de Raad een grondig onderzoek uit en verzoekt de Raad de kinderrechter om een kinderbeschermingsmaatregel. De kinderrechter besluit uiteindelijk of gedwongen hulpverlening noodzakelijk is. Alle begeleiding van de medewerker SAVE wordt tot dat moment preventieve jeugdbescherming genoemd. Preventieve jeugdbescherming is tijdelijk, gericht op het herstel en versterking van de eigen kracht van het kind en het gezin. Is uiteindelijk toch een kinderbeschermingsmaatregel nodig dan voert in principe dezelfde medewerker SAVE deze uit en heeft deze daarbij dan meer bevoegdheden.
  • This is an anchorlink
  • Wat is jeugdhulp?
    Als opgroeien of opvoeden niet goed gaat, kunnen kinderen en hun ouders of opvoeders jeugd- en opvoedhulp krijgen. Hiervoor zijn organisaties voor jeugd- en opvoedhulp zoals Centra voor Jeugd en Gezin, wijk- of buurtteams of zorgloketten in het leven geroepen. Hulpverleners bieden deze hulp in nauwe samenspraak met ouders/opvoeder, thuis, op school, of op de kinderopvang. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor het aanbod van  jeugdhulp.
  • This is an anchorlink
  • Wat is begeleiding?
    Dit is hetzelfde als preventieve jeugdbescherming. SAVE Jeugdbescherming hanteert deze laatste term.

Folderboekje ‘Voogdij’ SAVE Jeugdbescherming

Lees meer over Folderboekje ‘Voogdij’ SAVE Jeugdbescherming
Lees meer over Folderboekje ‘Voogdij’ SAVE Jeugdbescherming

Nieuwsbrief aanmelding

Blijf op de hoogte van al ons laatste nieuws! Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.